جستجو
مشاهده دسته ها
    منو بستن
    مشاهده همه

    عوامل تاثیرگذار روی کیفیت دوربین گوشی موبایل

    عوامل تاثیرگذار روی کیفیت دوربین گوشی موبایل

    اندیشه نوشتن این بلاگ از سئوالات پرتکرار شما کاربران عزیز نشات میگیرد و ادامه آن نیز در جهت پاسخ دادن به این سئوال خواهد بود پس تا پایان پاسخ به این پرسش و بررسی عوامل متعدد دخیل در پاسخ آن با ما همراه باشید.

    سئوال ها و ابهامات : چرا عکس های ثبت شده با دو مدل گوشی متفاوت اما با اندازه پیکسلی مشابه از کیفیت یکسانی برخوردار نیستند؟ یا دوربین این گوشی برای کارهایی مثل بلاگری و ثبت و ضبط عکس برای شبکه های اجتماعی مناسب است یا خیر؟

    در بسیاری از مواقع سه فاکتور اصلی برای کاربرانی که قصد تعویض گوشی موبایل خود را دارند مطرح است یک: گوشی که میخریم برای گیم مناسبه؟ دو: دوربینش چندمگاپیکسله؟ سه: باتریش کارایی لازم رو داره؟

    پس تا به الان شاید متوجه این موضوع شده باشید که کیفیت دوربین و اینکه چندمگاپیکسله و چطور عکس میگیره تنها سئوال شما نیست و طیف گسترده ایی از شما با این سئوالات رو به رو هستید در ادامه این بلاگ قصد داریم به بررسی تک تک عواملی که روی کیفیت عکس های دوربین گوشی موبایل تاثیر میزاره بپردازیم.

    عوامل تاثیرگذار روی کیفیت دوربین گوشی موبایل

    • اندازه پیکسل
    • اندازه دیافراگم
    • اندازه فاصله کانونی
    • کیفیت لنز

    اندازه پیکسل

    رابطه بالا بودن اندازه پیکسل ها و کیفیت عکس ها یک رابطه کاملا مستقیم است بدین معنا که هر چه اندازه پیکسل ها بزرگتر باشه روی کیفیت بهتر عکس های شما تاثیر بسزایی میزاره البته توجه به این نکته هم خالی از لطف نیست که گوشی های موبایل امروزی بروزترین گوشی های موجود در بازار هستند و از فناوری های نسل جدید در آنها استفاده شده است پس ارتقاء اندازه پیکسل، سنسور یا دیافراگم ها از عدد 5 به 20 و بالاتر کاملا طبیعی و متناسب با اقتضای زمان و نیاز جامه است، فاکتور اندازه پیکسل یکی از اِلمان هایی است که توسط بسیاری از برندها در جهت نشون دادن کیفیت زیاد دوربین مورد سوءاستفاده قرار میگیرد و ترفندی تبلیغاتی محسوب می شود که این قضیه تا حدودی درست است یعنی به همان میزان که تعداد پیکسل ها بیشتر باشه دوربین گوشیتون جزئیات بیشتری به ثبت میرسونه اما اکتفا به همین مورد کافی نیست و برای سنجش کیفیت عکس ها باید معیارهای دیگری را نیز در نظر گرفت.

    اندازه دیافراگم

    دیافراگم یا اپرچر مسئله این است، به طور کلی مفهوم درست این کلمه اپرچر است نه دیافراگم خب برای درک و فهمیدن اینکه دیافراگم چی هست و چطوری تشخیص بدیم باید به چه اندازه باشه به دو مورد توجه کنید یک: اپرچر به معنای روزنه است و دقیقا به تیغه هایی گفته میشود که درون لنز دوربین قرار گرفته اند حالا به هر میزانی که روزنه دوربین بیشتر باشه نور بیشتری جذب میکنه و در نتیجه کیفیت عکس ها خیلی بیشتر خواهد بود، دو: واحد اندازه گیری دیافراگم یا اپرچر F است و هر چه مقدار آن کمتر باشد، منفذ بزرگتر بوده و قاعدتا کیفیت عکس ها بیشتر خواهد بود به عنوان مثال اپرچرهای معمول در گوشی های موبایل F/1.8 یا F/2.0 هستند که در آینده نچندان دور این اعداد به پایین ترین میزان خود میرسند.

    اندازه سنسور

    هر چه اندازه سنسور بزرگتر باشد( با احتساب کوچک تر بودن مخرج کسر) میدان دید بزرگتری تولید و در نتیجه آن کیفیت تصویر بیشتر می شود.

    فاصله کانونی

    فاصله کانونی چیست؟ به فاصله میان سنسور و لنز که میدان دید و بزرگنمایی را تعیین میکند فاصله کانونی می گویند و در واقع هر چه عدد فاصله کانونی بیشتر باشد لنزها زاویه دید بیشتری دارند و به طبع ثبت جزئیات بیشتر خواهد بود.

    کیفیت لنز

    به همان اندازه ایی که توجه به فاکتورهای گفته شده از اهمیت خاص و ویژه ایی برخوردار است توجه به کیفیت لنز دوربین گوشی موبایل نیز از عوامل مهم به حساب میرود، در صورت اینکه لنز دوربین گوشی شما فاقد کیفیت باشد با مسائلی همچون: کاهش وضوح و روشنایی، اعوجاج (تحدب یا تعقر تصویر) ناپایدار بودن داینامیک رنج، تارشدگی یا زردی عکس رو به رو خواهید شد.

    جمع بندی

    تمامی عوامل ذکر شده تاثیرگذاری بسیار زیادی در ثبت عکس توسط دوربین گوشی موبایل شما دارند پس اکتفا به این مورد که لنز دوربین من چندماپیکسه کافی نیست و همه موارد رو باید در نظر بگیرید.

     

     

     

     

     

    نظرات
    انصراف از نظر بستن