جستجو
مشاهده دسته ها
    منو بستن
    مشاهده همه

    مقایسه دو میان رده جذاب پوکو F5 و گلکسی سامسونگ A54

    مقایسه دو میان رده جذاب پوکو F5 و گلکسی سامسونگ A54

    پوکو F5 بخرم یا گلکسی A54 مسئله این است همیشه خرید بین دو گوشی که از لحاظ رنج قیمتی و پک امکانات شباهت زیادی به یکدیگر دارند یکی از مسائل گنگ برای مخاطبان و کاربران محسوب می شود. پوکو F5 و گلکسی A54 دو میان رده جدید از دو برند همیشه محبوب در ایران هستند که در سال 2023 وارد بازار شده اند این دو گوشی از نظر فاکتورهای بسیار زیادی به یکدیگر شباهت دارند به طوری که مقایسه و انتخاب یکی از آنها برای مخاطبان تبدیل به چالش شده است خب برای مقایسه این دو بزرگوار تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

    شنیدن نام پوکو مصادف با واژه گیمینگ است، با رونمایی از گوشی Poco X3 Pro در سال 2021 به عنوان یک گوشی گیمینگ اما میان رده رویکرد بسیاری از عموم نسبت به گوشی های موبایل نسل های قبل و این موضوع که فقط گوشی های پرچمدار قابلیت هندل بازی های سنگین را دارند به کل عوض شد درواقع پوکو X3 Pro تونسته بود امتحانش رو به خوبی در کاربردهای روزانه و بازهای سنگین پس بده بعد از این اتفاق زنجیره تولید گوشی های فول امکانات گیمینگ پوکو ادامه دار شد و نسل های جدیدتر با بهبود و ارتقاء بخش های سخت افزاری، باتری و سیستم کولینگ پا به عرصه رقابت با سایر میان ردهای بازار فروش گذاشتند در سال 2022 برند شیائومی باز هم عضو جدیدی از خانواده پوکو به نام Poco F4 رونمایی کرد که در ماه های اول تارگت فروش خوبی روبه ثبت رسوند و اما مسئله مهم این بود که در سال 2022 گوشی Poco F4 رو میتونستیم بصورت مستقل مورد بررسی قرار بدیم و برند سامسونگ از گوشی جدیدی رونمایی نکرده بود و عین در حالیست که در سال 2023 به دلیل رقابت سنگین برندهای سامسونگ و شیائومی شاهد دو میان رده قدرتمند با پک امکاناتی نزدیک به یکدیگر هستیم.

    نگاه کلی به گوشی های سری پوکو

    در نگاه نخست ممکنه که گوشی های این خانواده به نسبت سایر مدل ها از نظر وزنی سنگین تر و گاها ظاهر شکیل تری نداشته باشند اما رویکرد اصلی تولید این گوشی ها مبنی بر ارائه بهترین عملکرد پردازشی، قدرت در انجام کارهای رندر، سرعت عمل بسیار زیاد و ساپورت بازی های سنگین با کمترین میزان لگ و باگ بوده است البته مسئله اِلمان های ظاهری هم در سال های اخیر پیشرفت ملموسی داشته است.

    و اما گوشی های سری A سامسونگ

    از گوشی های سری A به عنوان میان رده یاد میشود درواقع برند سامسونگ برای این خانواده سعی در ارائه امکانات مناسب در حد پرچمدارها اما با قیمتی مقرون بصرفه تر دارد و یکی از میان رده های جذاب این خانواده گلکسی A54 با ظاهری نزدیک به پرچمداران این برند است.

    مقایسه از لحاظ کیفیت و طراحی ساخت

    ردمی نوت 12 توربو یا Poco F5؟ باید خدمتتون عرض کنم که Poco F5 شیائومی همان نسخه ریبرند شده ی ردمی نوت 12 توربو است که در بازار چین عرضه شده.

    خب پوکو F5 از یک صفحه نمایش 6.6 اینچی و نسبت بدنه 88.9 بهره میبره و این در حالیکه گلکسی A54 سامسونگ با نسبت بدنه 82.9 و صفحه نمایش 6.4 اینچی حاشیه خیلی بیشتری نسبت به پوکو F5 رو به خودش اختصاص داده پس تا اینجا یک هیچ به نفع پوکو شیائومی.

    برخلاف همیشه باید بهتون بگم که شیائومی در طراحی این گوشی متفاوت تر از سایر گوشی های پوکو عمل کرده و باز هم پرچم پوکو F5 در این قسمت هم بالاتر از گلکسی A54 سامسونگ هست میان رده شیائومی با وزن 181 گرمی و ضخامت 7.9 میلی متری نسبت به A54 با ضخامت 8.2 و وزن 202 گوشی سبک و خوش دست تری محسوب میشه خب علت این موضوع هم استفاده از پنل پلاستیکی برای پوکو به منظور کسر هزینه های مواد ساخت است ولی میان رده سامسونگ با پنل پشتی از جنس شیشه ظاهر شده و فقط فریم میانی از جنس پلاستیک بشدت مرغوب است. هر دو این گوشی از گواهینامه IP به منظور محافظت صفحه نمایش برخوردارند البته در این قسمت A54 سامسونگ با برخورداری از گواهینامه IP67 مقاومت بیشتری رو نسبت به پوکو اف 5 با گواهینامه IP53 داره.

    مقایسه از لحاظ صفحه نمایش

    وضوح تصویر برای پوکو F5 با توجه به عدد 1080 به 2400 به نسبت گلکسی A54 با وضوح 1080 در 2340 پیکسل بیشتر و بهتر است اما نوع پنل انتخابی برای صفحه نمایش توسط این دو برند متفاوت بوده یعنی پوکو اف 5 دارای صفحه نمایش AMOLED و گلکسی A54 سامسونگ از پنل Super Amoled برخوردار است و اما وجه مشترک این دو گوشی برخورداری از رفرش ریت 120 هرتزی، حداکثر نیت روشنایی 1000و پشتیبانی از حالت HDR10+  است.

    جمع بندی این قسمت: پوکو F5 شیائومی از لحاظ وضوح تصویر و پشتیبانی از حالت دالبی ویژن از A54 سامسونگ بالاتر است اما میان رده سامسونگ از لحاظ نسبت تصویر ضمن برخورداری از تراکم پیکسلی 403 در هر اینچ از میان رده گیمینگ شیائومی برتری دارد.

    مقایسه از لحاظ توان پردازشی و سخت افزار

    بنظرتون تراشه کوالکام اسنپدراگون 7+Gen 2 عملکرد قوی تری داره یا Exynos 1380 ؟ خب برند شیائومی برای ارتقاء بخش سخت افزاری گوشی پوکو F5 حسابی سنگ تموم گذاشته به گونه ایی که عملکرد این تراشه جدید نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 1 که برای نسل های قبلی استفاده میشد خیلی خیلی بهتره. این تراشه 4 نانومتری هماهنگی بسیار مناسبی رو با بخش گرافیکی یعنی Adreno 725 برقرار میکنه که نتیجه آن پشتیبانی از فریم ریت بالا هنگام بازی خواهد بود، در مقابل A54 سامسونگ از تراشه انحصاری ساخت برند سامسونگ یعنی اگزینوس 1380 برخورداره که از لحاظ عملکردی در حد یک لول از پوکو F5 پایین تره. از نظر حافظه هم پوکو F5 در دو نسخه 256/8 و 256/12 روانه بازار شده ولی A45 بالاترین رمی که داره 8 هست.

    مقایسه از لحاظ دوربین   

    هر دو میان رده گلکسی A54 و پوکو F5 از لحاظ چینش دوربین ها با حذف جزیره ظاهری امروزی تر گرفته اند اما برای بررسی کیفیت دوربین ابتدا از A54 سامسونگ شروع میکنیم این میان رده اقتصادی از لنز واید 50 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.8 ، لنز اولتراواید 12 مگاپیکسلی با پوشش زاویه 123 درجه، ماکرو 5 مگاپیکسلی و سلفی 32 مگاپیکسلی برخوردار است و در طرف مقابل لنز واید پوکو F5 یک سنسور 64 مگاپیکسلی، اولتراواید 8 مگاپیکسلی، ماکرو 2 مگاپیکسلی و سلفی 16 مگاپیکسلی است، البته که هر دو گوشی مذکور قادر به ضبط ویدئوهایی با وضوح 4K هستند ولی سنسور اصلی A54 سامسونگ دارای قابلیت فوکوس خودکار به همراه تثبیت کننده اپتیکال است که باعث شده کیفیت عکس های ثبت شده توسط لنز اصلی A54 به وضوح بسیار بهتر از لنز 68 مگاپیکسلی پوکو F5 باشد.

    مقایسه از لحاظ نرم افزار و روابط کاربری

    به طور کلی بین روابط کاربری One UL و MIUI تفاوت بسیاری وجود دارد و هر کدام از آنها امکانات شخصی سازی مختص به خودشون رو در اختیار شما قرار میدن همچنین انتخاب نوع روابط کاربری سلیقه ایی است و نمیتوان هیچکدام از آنها را نفی کرد یا برتر دانست از طرفی هر کدام از آنها پوئن های مثبت خود را نیز دارند به عنوان مثال برای گوشی های شیائومی با آپدیت های نرم افزاری فراوانی رو به رو هستید ولی برای گوشی های سامسونگ با همان روال همیشگی پشتیبانی سه ساله  و بروز رسانی های امنیتی 3 الی 4 ساله مواجه خواهید بود.

    مقایسه از لحاظ باتری و سرعت شارژ

    این قسمت به طور کلی نیاز به بررسی و قیاس نداره و همونطوری که همه میدونید سرعت شارژ با آداپتورهای گوشی های شیائومی فوق العاده است و از طرفی وجود خود آداپتور داخل پک گوشی هم خودش دلگرمیه خوبیه ولی برند سامسونگ این آپشن رو حذف کرده و خلاصه قضاوت این قسمت با خودتون.

    نتیجه گیری نهایی

    هر دو مدل گوشی مذکور در این بلاگ از ارزش خرید بالایی برخوردارند، A54 سامسونگ از صفحه نمایش با کیفیت Super Amoled، کیفیت بالای ساخت بدنه، گواهینامه IP، اسپیکر با صدای مناسب برخوردار است اما پوکو F5 به واسطه تراشه قدرتمند اسنپدراگون نسل 7 پلاس 2 عملکرد بسیار فوق العاده ایی برای انجام بازی های سنگین و کارهای پردازشی داره البته وجود جک 3.5 میلی متری صدا هم میتونه اپشن خیلی خوبی برای گیمرها باشه در مجموع پوکوF5  میتونه میان رده ای فوق العاده قدرتمند برای هندل گیم های سنگین تلقی بشه که از قضا قیمتش از پرچمدارهای این برند خیلی پایین تره، شما نظری در مورد A54 سامسونگ ندارید؟

    نظرات
    انصراف از نظر بستن